Hej dwulatku! Mowa dwulatka
top of page
  • Zdjęcie autoraJustyna Zwolan

Hej dwulatku! Mowa dwulatka

Zaktualizowano: 4 kwi 2022

Trzeci rok życia dziecka (czas między 24 a 36 m.ż.) to czas intensywnego rozwoju – zwłaszcza w zakresie mowy.


2-latek to dziecko, które nazywa osoby i przedmioty (np. piesek, mama, dziadzia, piłka, lala, ja, ty) z najbliższego otoczenia, a także proste, znane mu czynności (np. myje, je, pije, idzie). Może do tego używać wyrazów dźwiękonaśladowczych czyli na pieska mówić: hau hau, a na świnkę: kwi kwi bądź słów stworzonych przez siebie np. basun jako autobus, siojot na samolot. Zna kilka określeń opisujących przedmioty i osoby (np. duży, mały). Buduje też wypowiedzi dwuwyrazowe np. mama am, mama da, daj tu, tu nie, nie chce.


Ważnym wyznacznikiem normatywnego rozwoju w tym okresie jest również fakt, iż dziecko zdecydowanie więcej rozumie niż mówi.


Minimalny zasób słów, jaki powinien znajdować się w zbiorze 2-latka, to ok. 50 słów (mam tutaj na myśli dziecko w wieku 24 miesięcy). Mniejszy słownik czynny u dwulatka powinien zaniepokoić rodzica. Nowsze opracowania podają nawet, że jest to 250-300 słów! Jeśli Maluch na banana mówi baba, babcię baba i na barana również baba, ale używa tych słów z zachowaniem stałości tj. zawsze, gdy widzi wspomnianego banana, babcię i barana, to liczymy mu to jako 3 osobne słowa.


Sama zdolność do wypowiadania słów to jednak nie wszystko. Ważne jest również to, czy dziecko buduje z nami pole wspólnej uwagi, czy używa słów w kontekście komunikacyjnym – tzn. kiedy chce wywołać określoną reakcję opiekuna/rodzica (np. Mama pi! – Mamo, daj mi pić!) i czy nawiązuje kontakt wzrokowy z uczestnikiem dialogu.


Warto prowadzić słowniczek dziecka, wtedy łatwo zauważyć czy/w jaki sposób zmienia się zasób słownictwa u Malucha. Ułatwia to także obserwację specjalistom, którzy analizują słowa pod kątem nie tylko ich ilości, ale zwłaszcza jakości.


Pamiętajmy również o tym, że 3-latek to przedszkolak, który powinien być rozumiany w większości sytuacji komunikacyjnych przez również obce osoby (nie tylko opiekunów i najbliższych) – w placówce, na placu zabaw, u lekarza czy w restauracji. Progres w rozwoju mowy dziecka między 24 a 36 m. ż. powinien być więc zauważalny.





3495 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page